français

Like ons op Facebook

Nieuwsbrief

Adresse courriel :


Elfen en de natuurelementen

 

Toverzon en Sterrenlicht
stralen zachtjes op mijn elfengezicht,
Schrijf mijn naam in elfenzand
en treedt nu binnen in dit elfenland

Aarde-elfjes klein en rood
Spreek nu uit een toverwoord
Diep diep graven wij onze schat
Heldere kristallen in het holst van de nacht

Waterelfjes spieter spat
Spetter al mijn zorgen nat
Stromen weg mijn dikke tranen
Lachen warme zonnestralen

Elfenvuur en zonnekracht
Feestjes vieren tot diep in de nacht
Vlammendans flikker flak
Vuurelfjes knetteren met gemak

Luchtelfjes zo teer en fijn
Zo licht als een gedachte kan zijn
Vlieg verder dan je ooit kan dromen
Elfenvleugels ga nu open

Zonne-engel in mijn hart
De vier elementen zijn mijn kracht
Ik tover zonnestralen zacht
Kijk nu goed Moeder Aarde lacht

Over elfen en de natuurelementen

Ik ben Briony en ben de bezielster van het elfentheater, de elfenschool en het elfenkunstfestival. Naast deze projecten creëerde ik ook een elfenCD, een elfenboek en een elfenschoolboek. In het elfentheater treedt ik op samen met Fabienne en met mijn elfenteam, kinderen die zijn opgeleid in onze elfenschool. Daarnaast ben ik ook nog leerkracht bedrijfsbeheer en begeleid ik mensen die hun eigen zaak willen opstarten.

Wat leren we nu eigenlijk in deze elfenschool?

We leren toveren met behulp van de vier natuurelementen: aarde, water, lucht en vuur. We ontdekken de verschillende kwaliteiten van de natuurelementen samen met de aarde-elfjes, vuurelfjes, de waterelfjes en de luchtelfjes.

  • De luchtelfjes leren ons dat alles begint met een droom, een idee, een gedachte. Je kan gedachten bekijken als wolken die door de lucht drijven. We pikken een wolkje uit en laten andere wolkjes verder drijven. Zo komt het ook dat verschillende mensen tegelijkertijd éénzelfde gedachte kunnen oppikken.
    De luchtelfjes leren ons ook dat we onze vleugels moeten gebruiken en onze beperkingen moeten overstijgen. Ze leren ons dat er ook na de horizon nog tal van zaken te ontdekken zijn en dat we onze creativiteit moeten gebruiken om onze dromen te realiseren. Ze vertegenwoordigen onze mentale kwaliteiten.
    In ons elfentheater hebben we ook droomengeltjes. Droomengeltjes brengen zoete dromen voor elfjes die gaan slapen. Kinderen die moeite hebben met slapen of vaak nare dromen hebben, kunnen dus altijd de droomengeltjes roepen. Die dromen halen de droomengeltjes uit een droomzak. Soms knutselen we met de kinderen dromen en stoppen die in een droomzak. Iedereen mag dan een droompje kiezen.
  • De vuurelfen leren ons dat vreugde en plezier heel erg belangrijk zijn. Ze houden van feestjes, van spelen, ze zijn vaak ondeugend en lachen de hele tijd. Vuurkracht kan je dus zeker ook linken aan de zigeunerdans. Zigeuners vinden het trouwens ook fantastisch om rond een vuur uit de bol te gaan.
    Alles wat we creëren zou vanuit plezier en vreugde moeten ontstaat, niet vanuit angst, kwaadheid, verdriet of schuldgevoelens. Vaak worden we geconfronteerd met duurzaamheidsmaatregelen en soms voelen we ons schuldig over het feit dat we elektriciteit gebruiken of teveel water. De vuurelfjes leren ons dat er genoeg is voor iedereen als we allemaal creëren in harmonie met de natuurelementen.
    Als je wilt creëren in harmonie met de natuurelementen in de buitenwereld, dan moet je ook een innerlijke balans hebben van deze natuurelementen. De buitenwereld is een reflectie van je binnenwereld. Mensen die een innerlijke balans kennen, zullen automatisch creëren in harmonie met de mensen rondom zich, in harmonie met de maatschappij en met de natuur, met de aarde. Al deze creaties zullen vervuld zijn van vreugde en andere stimuleren om hetzelfde te doen.
  • De waterelfjes leren ons om onze gevoelens en emoties in balans te brengen. Ze leren ons dat we water kunnen gebruiken om al onze zorgen weg te laten stromen. Wat gebeurt er als we verdrietig of kwaad zijn en een douche nemen? Alle emoties vloeien weg samen met het water. De waterelfjes leren ons ook om zacht te zijn voor onszelf. Het is heel belangrijk dat we kleine kinderen opvoeden in zachtheid. Want kinderen zijn zo open en zo ontvankelijk. Zachtheid geeft hun de ruimte om zichzelf te ontdekken en expressief te uiten.
    Iedereen houdt ervan om met respect behandeld te worden. Maar je kan pas iemand anders waarlijk respecteren als je jezelf respecteert. Als je je ok voelt met je kwaliteiten en je diskwaliteiten en je omhult die in zachtheid, dan zal je je ook ok voelen met de kwaliteiten en tekorten van iemand anders. Dit inzicht kan nieuw licht werpen op omgaan met pesten. Kinderen die een innerlijke balans ervaren, zullen nooit de nood hebben om andere kinderen te pesten. Pesten gebeurt altijd uit frustratie, uit jaloezie en uit pijn. Als je de onderliggende pijn geneest, verdwijnt vanzelf de nood tot pesten. Omgekeerd kunnen kinderen die vaak in slachtofferpatronen stappen, leren om via de natuurelementen anders op moeilijke situaties te reageren. Zo leren kinderen om de verantwoordelijkheid van hun gevoelens niet bij iemand anders te leggen, maar bij zichzelf. Het leuke is dat je op die manier je eigen gevoelens heel snel kan omtoveren, want een ander veranderen is vaak een veel moeizamer en onmogelijk proces.
    Water leert ons ook om flexibel te zijn en mee te vloeien met de stroom. De wereld is sneller en sneller aan het evolueren en veranderen. Dus we hebben mensen nodig die extreem flexibel zijn en zich kunnen aanpassen aan tal van klimatologische, economische en maatschappelijke veranderingen. We hebben mensen nodig die in elke vernietiging of verandering een opportuniteit zien om te groeien en te creëeren.
    Waterelfjes houden ook heel erg van hun lichaam. Ze houden van massage, verwennerij en ze houden van waterdansen. Of zou ik zeggen 'buikdansen'...
  • Als laatste leren de aarde-elfen ons dat we het element aarde nodig hebben om onze ideeën in aardevorm te gieten. Onze twee voeten moeten we stevig in de grond verankeren. Anders blijven onze ideeën verder drijven, maar zullen we nooit erin slagen om deze een aardevorm te geven.
    We moeten dus tal van disciplines leren zoals wiskunde, aardrijkskunde, biologie, talen, economie om deze ideeën creatief te kunnen vormgeven.
    De natuurvolkeren zijn nog heel erg verbonden met het element aarde. Zij geloven dat er in elke plant, boom of steen een levende essentie aanwezig is of natuurwezen. We kunnen van hen leren hoe we kunnen samenwerken met de natuur op een respectvolle manier.

Misschien kan je je nu inbeelden wat toveren in de elfenschool betekent?

Het is met behulp van de kracht van de natuurelementen je innerlijke droom realiseren. Het is heel belangrijk dat we deze concepten aan kinderen aanleren, want kinderen zijn nog altijd verbonden met hun dromen. Ze geloven in toveren, in sprookjes. Ze houden van dansen, zingen, schitteren op een podium, creatief zijn. Als je in de ogen van een kind kijkt, dan zie je puurheid, authenticiteit.

Waarom zien we deze puurheid niet altijd bij volwassenen? Omdat we vaak als kind niet erkend werden in onze authenticiteit. Vaak hebben onze ouders, de familie, de school heel wat verlangens en moeten we presteren. Zo kan je de verbinding met je innerlijke droom verliezen. Dan leef je de droom van iemand anders, maar niet je eigen droom. Dan lijkt het alsof er iets mist in je leven. Dan heb je het gevoel dat je niet werkelijk weet wat je hier komt doen op deze planeet. Als je werkelijk gelukkig wilt worden, dan moet je contact maken met deze innerlijke droom en deze realiseren.

Dus de elf in dit project symboliseert het mystieke kind die in elk van ons leeft. Dit kind is spontaan, authentiek en vol vreugde. Het leeft in balans met de innerlijke natuurementen en met de natuurelementen in de buitenwereld. Het is in verbinding met zijn innerlijke droom en gelooft dat deze droom ook werkelijk waar kan worden.

Ik hoop dat je voelt hoe belangrijk het is om deze concepten in de algemene opvoeding te integreren. Willen we zakenmannen creëren die een onvervulbare leegte in zichzelf willen opvullen en daarom bedrijven creëren die gebaseerd zijn op: ik win, jij verliest. Of willen we bedrijsleiders opleiden die creëren in balans met zichzelf en in balans met de omgeving gebaseerd op 'win win'?

Een ander interessant feit over elfjes of natuurwezens, is dat ze in tal van mythes, verhalen, sprookjes aanwezig zijn en dat je hen zo goed als in elke cultuur kan terugvinden. Natuurlijk ziet hun uiterlijk er soms wat verschillend uit en ja, ook de natuur kan ook naargelang het land heel wat verschillen.

Wat hebben al deze landen gemeenschappelijk? Natuur natuurlijk. In elke cultuur hebben we planten, bomen, ... en zijn ook de natuurelementen aanwezig (aarde, water, lucht en vuur).

Elfen bestaan in tal van vormen, net zoals de natuur en net zoals mensen. Ze kunnen dik zijn, dun, lang, kort, donker, licht, sterk, wit, groen, geel en zwart, mannerlijk of vrouwelijk... (en soms zijn ze zelfs een mens... )

Aan de hand van bovenstaand, kan je samen met de kinderen een leuke creatie maken rond de natuurelementen en welke kwaliteiten deze volgens jou vertegenwoordigen. Veel elfenplezier!